צוקי לאטרביארג בצפון מערב איסלנד

צוקי לאטרביארג בצפון מערב איסלנד
צפון מערב איסלנד מכונה ארץ הפיורדים המערביים - Vestfirdir - והוא אזור מרוחק ממרכז האי ואף אינו סמוך לציר התנועה המרכזי באי – כביש 1, שהוא הכביש לאורכו ניתן לעשות טיול מעגלי באי האיסלנדי.
 
החלק הדרומי מערבי של ארץ הפיורדים, החלק הבולט ביותר באי האיסלנדי, לתוך האוקיינוס האטלנטי, הוא חצי אי ששמו לאטרביארג – Latrabjarg. חלקו הדרומי של חצי האי, הוא אזור מצוקי באורך של כ-12 ק"מ, בגובה שבין 40 ל- 441 מטרים וברמות תלילות משתנית. המצוק בנוי משכבות סלעי בזלת נטויות במעט עם שכבות דקות של חומר ששקע ביניהן. גיל הסלעים בחלק התחתון של המצוק 13-14 מיליון שנים ואלו השכבות הוותיקות ביותר בכל האי האיסלנדי. בחלק הגבוה של הצוקים גיל הסלעים הוא כשני מיליון שנים בלבד.

המצוק מהווה בסיס יבשתי חשוב לקהילת עופות הים הגדולה ביותר בצפון האוקיינוס האטלנטי והמקום מאפשר למבקרים באתר לצפות בבעלי הכנף חופשיים לחלוטין בסביבתם הטבעית. האתר מאפשר קינון של מיליוני עופות ימיים. תהליך הקינון מתחיל בסוף האביב ונמשך מתחילת חודש יוני ועד אמצע חודש ספטמבר. המצוק מספק לבעלי הכנף סביבה נגישה בנוחות מהים, מצד אחד, והגנה על העופות הדוגרים מהצד האחר, וכן לחות קבועה, נגישות של הים כמקור מזון והגנה מחלק מהרוחות החזקות באזור. בחירת העופות באתר קשורה כפי הנראה גם לביטחון שלהם שזאבים לא יוכלו לטרוף את הגוזלים. בעלי הכנף כה רגועים שהם גם לא מפחדים מצלמים המנסים להתקרב לחלקים במצוק.

קהילת בעלי הכנף במצוקים כוללת כ-40% מכלל אוכלוסיית אלקה חדת המקור - Razorbill Alca torda - בכדור הארץ, 14% מאוכלוסיית ה-אוריה המצויה - Common Guillemot Uria aalge באירופה כולה ועוד בעלי כנף אחרים כמו נשר לבן זנב המכונה גם נשר הקוטב, קורמורן, שחפית הקוטב - Arctic Terns, חופמי צוארון - Ringed Plovers, סולה צפונית - Gannets , צוללנים; שחור מקור או אדום מקור - Loons וכמובן תוכי ים - Puffins המקננים בחלק העליון והעשבי (תודה למר דרור כליפא מהחברה להגנת הטבע עבור קבלת תרגום חלק מהשמות לעברית מהצפר יהונתן מרב).

ההגעה לאתר היא בפניה מכביש 62 לדרך כבושה אך ללא אספלט שמספרה 612. הנוף לאורך הדרך יפה ולאורכו ניתן גם לעצור לביקור במוזיאון תעופה - The Aircraft Museum. בקצה חצי האי לאטרביארג, בקרבת החניון, ניצב מגדלור בשם: Bjargtangar lighthouse שהוא המגדלור המערבי ביותר באירופה. המגדלור הראשון הופעל כאן בשנת 1913 על מגדל רגיל ובשנת 1948 הוקם מבנה הבטון הנוכחי שהוא בגובה שתי קומות ועליו נמצא פנס המגדלור.

בעבר נהגו חקלאים שגרו בסביבה להגיע למצוק ולרדת עליו כדי לאסוף ביצים בקינים אלא שזה נחשב לפעילות מאד מסוכנת ונוהג זה הופסק. גם נוהג אחר של להתקרב לבסיס המצוקים בסירות נחשב למסוכן בגלל גלי הים הגבוהים והרוחות החזקות המאפיינות את האזור, כולל מערבלים חזקים של הרוח. בדצמבר 1947 ארעה בלאטרביארג תאונה כאשר סירה בריטית בה שטו 15 אנשים התרסקה – 3 טבעו למוות והיתר ניצלו על ידי כוחות ההצלה האיסלנדיים. סיפורים נוספים של התנפצות סירות איסלנדיות ומידע על אורחות החיים באזור ניתן למצוא במוזיאון בשם: Heritage Museum בעיירה Hnjótur השוכנת במרחק של פחות מ- 20 ק"מ מצוקי לאטרביארג לאורך כביש 612.

לאטרביארג הוא מצוק הציפורים הארוך ביותר על כדור הארץ ולדעת רבים גם היפה והמרשים ביותר והוא מהווה מוקד משיכה לצפרים וגם לקהל הרחב בהיותו מוקד למיליוני עופות.

כדי להנות מהמראות של הקינון במצוק מומלץ ללכת רגלית לאורכו ומעליו.

אורך מסלול ההליכה לאורך הצוק הוא של כ- 14 ק"מ אך גם הליכה קצרה של עד רבע שעה ממגרש החנייה תאפשר לראות את שפע עופות המים הדוגרות ומטפלות בגוזליהן הצעירים. כאשר תנסו למצוא באינטרנט אתר מסודר ובו תיאור קטעים של מסלולי הליכה לאורך הצוקים, תתאכזבו. לעומת זאת, ניתן למצוא קטעי בלוגים של מטיילים שעשו טרקים באזור והם המקור היחיד המתאים כמידע מוקדם.

מסלול הליכה לאורך הצוקים שיתואר כאן מתחיל במגרש החנייה Bjargtangar ומגיע עד Heiðnakinn שהוא המקום הכי גבוה במצוק וממנו יש גם תצפית יפה מאד על הפיורד בשם Breiðafjörður. אורך המסלול 5.9 ק"מ לכל צד. חלקו הראשון של המסלול הוא במגמת עלייה בגובה אך בהמשך הבדלי הגובה מתמתנים. לאורך המסלול ניתן לראות מהצד קטעי מצוק שונים ובהם לצפות על עופות המים. חשוב לדעת שהשביל צמוד לקצה הצוק ורצוי להיזהר מאד שלא להחליק או ליפול. לכן מומלץ ללכת במרחק של כמה מטרים מקצה המצוק, לצד היבשתי. לאלה האמיצים והמוכנים להסתכן למען תמונה יפה, שולי המצוק מזמנים הרבה אפשרויות לצלם את דגירת עופות המים, את תהליך ההזנה של הגוזלים וגם לצלם סרטונים על תהליך הלמידה של שלבי התעופה הראשוניים של האפרוחים שגדלו.

צרור עצות למגיעים לביקור באתר:

  • בסביבות המצוק אין תחנות דלק. רצוי להצטייד טרם הגעה לאזור במיכל מלא.
  • יש להביא צידה (מזון ושתיה) באשר אין שירותי הסעדה או בתי קפה באזור.
  • מומלץ מאד שלא להתקרב לשולי המצוק כדי להמנע מנפילה או התדרדרות.
  • רצוי להתרחק משטחי העשב בקרבת קצה המצוק שכן בקרבתם תוכי הים חופרים תחת העשבייה את הקינים שלהם ואת מחילות הגישה אליהם, ולא רצוי ליפול לתוכם.
  • חשוב לדעת שלאורך המצוק אין תאי שירותים ציבוריים (גם לא בחניון הרכב).
קטע מהמצוק בלאטרביארג. רק בצילומי תקריב ניתן לראות את מאות ואלפי בעלי הכנף המקננים עליו
קטע מהמצוק בלאטרביארג. רק בצילומי תקריב ניתן לראות את מאות ואלפי בעלי הכנף המקננים עליו
מצוק לאטרביאג ועליו המגדלור ומגרש החנייה של המבקרים במקום
מצוק לאטרביאג ועליו המגדלור ומגרש החנייה של המבקרים במקום
שלט האזהרה מפני סכנת הנפילה מהמצוק המוצב במגרש החנייה של לאטרביארג
שלט האזהרה מפני סכנת הנפילה מהמצוק המוצב במגרש החנייה של לאטרביארג
כותב הדברים בעת חיפוש אחר זווית צילום של קינים בקצה המצוק
כותב הדברים בעת חיפוש אחר זווית צילום של קינים בקצה המצוק
תוכון ים על רקע התנפצות הגלים בבסיס המצוק
תוכון ים על רקע התנפצות הגלים בבסיס המצוק
דוגרות של אלקה חדת המקור בקינים בשולי המצוק
דוגרות של אלקה חדת המקור בקינים בשולי המצוק
עופות הדוגרים על כל בליטת סלע במצוק של לאטרביארג
עופות הדוגרים על כל בליטת סלע במצוק של לאטרביארג
כל בליטה של שכבת סלע הופכת לאתר קינון לקהילה צפופה ורצופה של בעלי כנף
כל בליטה של שכבת סלע הופכת לאתר קינון לקהילה צפופה ורצופה של בעלי כנף
קטע מהמצוק ועליו מקננים בעלי כנף על כל בלט קטן
קטע מהמצוק ועליו מקננים בעלי כנף על כל בלט קטן
קטע מוצל במצוק לארביארג. הכתמים הלבנים על הסלע הבזלתי הם קטעי בלייה בגלל הלשלשת של בעלי הכנף שעליו
קטע מוצל במצוק לארביארג. הכתמים הלבנים על הסלע הבזלתי הם קטעי בלייה בגלל הלשלשת של בעלי הכנף שעליו
ד
ד"ר יהושע רוטין - למד גיאוגרפיה, גיאולוגיה וקלימטולוגיה במסגרת מדעי הטבע וסיים תואר ראשון ושני בגיאוגרפיה פיסית באוניברסיטה העברית בירושלים בה גם הוכשר להוראת הגיאוגרפיה. את התואר השלישי במדעי כדור הארץ סיים באוניברסיטה העירונית של אמסטרדם (בהולנד גר מעל 3 שנים לצורך מחקר השטח שביצע). בשנת 2000 למד הדרכת טיולים בחו"ל ומאז עוסק בתיירות הן כחוקר, הן כמרצה בתחום הגיאוגרפיה של התיירות והן כמדריך ויועץ טיולים לחו"ל.