תעשיית תיירות השייט הימי באוניות פאר עמוסות באלפי תיירים או בלשון העם - קרוזים - התחילה לפעול לפני כארבעה עשורים באמריקה הצפונית. הקרוזים היו מעין ואריאציית המשך ל"ספינת האהבה - The Love Boat", ספינה ששימשה לסדרת טלוויזיה רבת פרקים החל משנת 1977. אוניות הקרוז הראשונות שימשו בשלב ראשון לנופש תענוגות ולבילוי ירח דבש של זוגות צעירים באזור האיים הקריבים. די מהר נוספו עוד אוניות גדולות שתחילו לשוט בחלקים אחרים של כדור הארץ כמו חופי מערב אמריקה (מארה"ב וקנדה לאלסקה) בים הצפוני ובים הבלטי, בים התיכון ובהמשך הזמן גם במזרח הרחוק.

ככל שההיצע של אוניות הקרוז גדל, כך הלך וגדל גם הביקוש לשייט באוניות אלה. היתרון של קרוז הוא בכך שמדובר בבית מלון צף בנוסח "הכל כלול" עם מזון חופשי, בידור ברמה עממית וטובה, אולמות ריקודים, בריכות שחייה, מסלולי הליכה וריצה ועוד. הקרוזים הפכו במהירות לעממיים יותר ויותר וגם מחירם נחשב ללא יקר כי כל עוד אתה על האונייה השירות שתקבל הוא כמעט כולו במסגרת "הכל כלול".

באזורים בהם יש ערים עתיקות (לדוגמה: ונציה, ברצלונה ורומא) לאורך מסלול השייט או נופי טבע מיוחדים (לדוגמה: קרחונים באלסקה ופיורדים בנורבגיה) נוהגים מארגני הקרוזים לארגן יציאות יומיות (כל אחת למספר שעות) ובכך מתאפשר לנוסעים גם טיול באתרים ייחודיים לאורך מסלול השייט.

במקביל, המשיכו חברות לפתח ספינות נהר קטנות יותר לשייט נהרות - שייט שהיה חלק מהתרבות האנושית לאורך כמה אלפי שנים, כמו על הדנובה באירופה. בשייט נהרות היקף ההיצע הפעילויות על האונייה, לנוסע, קטן בהרבה מזה של האוניות הענקיות השטות באוקיינוסים אך הוא הפך עם הזמן לעממי ורבים, מגילאים שונים יצאו לבלות בו. בשנים האחרונות הוצעו אפילו טיולים מאורגנים במרכז אירופה המתבססים על שייט נהרות.

אם הכל "מאורגן" אזי מהו "טיול חופשי" במסגרת השייט?

התשובה היא שבכל פעם שאונייה או ספינת נהר עוצרת ליד רציף להורדת נוסעים אין חובה להצטרף לטיול מאורגן. באפשרות כל נוסע באונייה לרדת בצורה חופשית ולטייל לאן שירצה. בכל זאת יש הבדלים בין ירידה מאורגנת לירידה של יחידים בצורה חופשית, בהיבטים הבאים:

בעת ירידה מאורגנת:
  1. בהצטרפות לקבוצה מאורגנת מטעם האונייה המחיר, ההסעות והמסלול קבועים מראש וההדרכה באחריות החברה המארגנת.
  2. אם קורה משהו או נוצרת תקלה וקבוצה שיצאה לטיול יומי מתעכבת האונייה תמתין ולא תצא מהנמל, גם אם הזמן שנקבע עבר.
  3. בחלק קטן מהקרוזים נוסע יקבל חבילת מזון לדרך.
  4. מאחר וכל היורדים יוצאים במספר קבוצות למסלול קבוע הצפיפות לאורך המסלול גבוהה ולעיתים אף מציקה עד כדי איבוד קשר עם המדריך/כה.
בירידה עצמאית / חופשית:
  1. ביכולתו של נוסע לראות את מה שמעניין אותו ולהפגש עם אנשים באופן פרטני.
  2. מאחר ולוחות הזמנים ידועים לכל נוסע מראש הוא יוכל לתכנן את זמנו בצורה חופשית ולא על פי כללי הזמנים הנוקשים של מדריכי הטיולים.
  3. חשוב לדעת שהרציפים בהם מורדים הנוסעים הם לרוב מחוץ לנמלים מרכזיים והם משרתים רק את הטיולים המאורגנים של הקרוזים. לכן על הנוסע לארגן את ההסעה מהרציף בו עוגנת האונייה ובחזרה.
  4. לעיתים השכרת מונית לנסיעה מהמזח אל יעד נבחר ובחזרה, מונית שתשרת שני זוגות חברים או משפחה שלמה, תהיה זולה ממחיר הטיול המאורגן לאותה קבוצה. למשפחה גדולה או קבוצת חברים גדולה מחיר מיניבוס או אוטובוס יהיה זול בהרבה מאשר תשלום לכולם במאורגן – ומה עם יתרונות חופש התנועה וחלוקת הזמן?
  5. חשוב לדעת שהאונייה אינה ממתינה לנוסע שלא חוזר בזמן ואחרי הרמת העוגן עליו להגיע ליעד הבא, בו תעגון האונייה, באופן עצמאי.
ללא ספק, יציאה מאוניית הקרוז בצורה חופשית מחייבת התארגנות מראש כמו הזמנת רכב / נהג ואולי גם הזמנת כרטיסי כניסה לאתרים / מוזיאונים / הופעות וכדומה אך היתרונות הם רבים כי הנוסע עושה את מה שהוא אוהב ורוצה לעשות ואינו מוכתב מלמעלה...

אם כך, כיצד יכול יועץ מסלולי טיולים להועיל למי שיוצא לקרוז?

התשובה נעוצה בניסיון ובהיכרות של היועץ ובאפשרויות המוכרות לו באזורים בהם עובר הטיול. יועץ מסלולים המכיר את האזורים בקרבתם עוגנת האונייה ידע לכוון את הנוסעים הרוצים בטיול על פי רצונם, נטייתם ואהבתם, לאתרים המתאימים להם, יבדוק את לוחות הזמנים להגעה ולחזרה וגם כמה זמן מומלץ לבקר ביעד שנבחר ובכך יאפשר את ביצוע מה שהנוסע רוצה ואוהב.

להלן דוגמה לתכנון מסלול אישי בקורפו: הטיולים הסטנדרטיים היוצאים מאוניות קרוזים כוללים את המצודה ואת העיר העתיקה כולל זמן חופשי בעיר. לעיתים נדירות מוסיפים גם את ארמון אכיליון, המכונה גם "הארמון של סיסי". הגעתם עם המשפחה לאי וברצונכם לראות מפרץ יפה שבו גם ניתן שוט למערה כחולה, לחילופין אתם עם ילדים שסיור במצודה אינו מעניין אותם אך הם יהנו מאד בפארק מגלשות מים - הכל אפשרי... רק שיש לארגן את ביקורכם מראש.

בקרוזים של עד כעשרה ימים יורדים לכחמישה עד שבעה יעדים. מצד אחד, בחירת יעד אישי תראה מראש "מסובכת" ויש בה גם סיכונים, כמתואר לעיל, אך מהצד האחר, בעזרת יועץ מסלולי טיולים המומחה לאזור בו עוגנת האונייה יוכל כל נוסע להנות ממשהו שונה מהסטנדרט והמתאים לו אישית ולמי שנוסע איתו, על פי נטיית לבם ומטרותיהם.

אוניית קרוז קטנה וישנה יחסית (צולם בשנת 1998) העוגנת במזח המיוחד מצפון לעיר דוברובניק. ביום זה הגיעו לעיר העתיקה 12 אוטובוסים עמוסים בתיירים שירדו מהאונייה והתרכזו בתוך כעשרים דקות ברחוב הראשי של העיר שכל אורכו כ-200 מטרים בלבד
אוניית קרוז קטנה וישנה יחסית (צולם בשנת 1998) העוגנת במזח המיוחד מצפון לעיר דוברובניק. ביום זה הגיעו לעיר העתיקה 12 אוטובוסים עמוסים בתיירים שירדו מהאונייה והתרכזו בתוך כעשרים דקות ברחוב הראשי של העיר שכל אורכו כ-200 מטרים בלבד
שלוש אוניות קרוז עוגנות על הרציף המיוחד של העיר קורפו בתחילת אוקטובר 2018 – אז אל תשאלו כמה קבוצות תיירים הצטופפו בעיר העתיקה באותו היום
שלוש אוניות קרוז עוגנות על הרציף המיוחד של העיר קורפו בתחילת אוקטובר 2018 – אז אל תשאלו כמה קבוצות תיירים הצטופפו בעיר העתיקה באותו היום
אוניית קרוז השטה לכיוון המזח של העיר קורפו
אוניית קרוז השטה לכיוון המזח של העיר קורפו

הזמינו תכנון מסלול טיול במסגרת קרוז (שייט באוניית פאר):