צוקי דובר הלבנים – סביבה ייחודית לטיול כייפי בדרום מזרח אנגליה

צוקי דובר הלבנים – סביבה ייחודית לטיול כייפי בדרום מזרח אנגליה
דובר - Dover - היא היום עיר נמל חשובה מאד בחבל קנט שבדרום מזרח אנגליה. העיר הייתה נשארת עיירת חוף קטנה ומנומנמת, אלמלא מפרץ טבעי קטן שבקרבתה. מפרץ זה שימש כבר בתקופה הרומית כמקום לעגינת ספינות מפרש שהגיעו מהיבשת האירופאית וכך הפכה העיר לנקודת מפתח אסטרטגית. עם השנים הוקם במפרץ נמל מודרני וממנו יוצאות מדי יום עשרות מעבורות אל נמל קלה הנמצא בצרפת במרחק של כ- 18 מייל ימי שהם כ- 33 קילומטרים.
 
נמל דובר שרת את דרומה העשיר והתעשייתי של ממלכת אנגליה לאורך שנים רבות ודרכו יוצאו ויובאו סחורות מאנגליה ליבשת האירופאית וממנה. מציאות זו מסבירה את העובדה שמכל מחוז קנט בדרום מזרחה של אנגליה דובר הייתה העיר המופצצת ביותר במלחמת העולם השנייה. יתרה מכך, הגרמנים גם האמינו שאם בעלות הברית יפלשו מהאי הבריטי ליבשת הם יעשו זאת מנמל דובר.

העיר והנמל שוכנים בין קטעי חוף מצוקיים הבנויים מסלע גירני לבן שהים התחתר בתחתיתם. לאור צורתם וצבעם נקראו צוקים אלה בשם: הצוקים הלבנים של דובר – The White Cliffs of over. צוקים אלו משתרעים מהנמל מזרחה לאורך החוף האנגלי ומהם ניתן לצפות, ביום שבו קיימת ראות טובה, אל אזור החוף בצרפת היבשתית.

היום, צוקי דובר הם חלק מפארק חופי השייך ומנוהל על ידי The National Trust - ארגון אנגלי שמטרתו שימור אזורי נוף יפים או בעלי משמעות היסטורית ייחודית גוף שמטרותיו דומות לאלה של רשות הטבע והגנים הלאומיים בארץ.

אחד האתרים הייחודיים בצוקי דובר הלבנים הוא אתר הבונקרים בשם: Fan Bay Shelter ממלחמת העולם השנייה, המצוי במרחק של כשני קילומטרים ממרכז המבקרים בכניסה לפארק. בתחילת מלחמת העולם השנייה הוצבה במקום יחידה צבאית לשמור על האזור. בשנים 1940/41 הבינו האנגלים כי אחת המטרות הבולטות של ההפצצות הגרמניות הן על אזור נמל דובר כולל הצוקים ובכדי להגן על החיילים חפרו באזור מערכת בונקרים כמקום לינה. את המקום ניתן לראות במסגרת סיור מאורגן של כשלושים דקות וההדרכה ניתנת על ידי מתנדבים בארגון. הכניסה כוללת ירידה ב- 125 מדרגות (ועלייה חזרה למעלה במדרגות אלו).

בבסיס הצוקים נותרו שני שרידים של אוניות טרופות - אניות שטבעו בקרבת הצוק, ושרידיהן ניתנים לתצפית מהצוקים עצמם. אחת הספינות נראית מנקודת תצפית בשם Langdon Hole והיא שריד של אונית קיטור שנשאה מטען של חבלים וגפרורים ואשר עלתה באש ושקעה בשנת 1926. האוניה השניה היא אוניה גרמנית מהגדולות שנבנו בתחילת המאה ה- 20. אוניה זו התנגשה ב- 7 בנובמבר 1910, כתוצאה מחישובי מהירות שגויים, באוניה בריטית וטבעה. את שרידי האוניה ניתן לראות מתצפית Fan Bay.

אתר נוסף במרחק של כ- 3.2 ק"מ ממרכז המבקרים הוא המגדלור ששמו המלא: South Foreland Lighthouse. מטרתו של המגדלור הייתה לאפשר שייט ללא התקלות בצוקי החוף וללא עלייה על שטחי חולות תת ימיים (שרטונות – בשפת הימאים) בצידו המזרחי של הרכס. כבר בתחילת המאה ה- 14 נהגו לתלות בשעות החשיכה בנקודה זו פנס כהתראה למציאות קו המצוקים. בשנת 1846 נבנה במקום מגדלור בסגנון הויקטוריאני והוא עומד על תילו עד היום. המגדלור שימש נקודת התייחסות לניווט באזור. המגדלור שפעל במשך 142 שנים, כולל שתי מלחמות העולם במאה ה- 20, הפסיק לפעול בסוף ספטמבר 1988 עם התרחבות השימוש בניווט לווייני (GPS). במגדלור ניתן להכיר מקרוב את המערכת האופטית המסתובבת שפעלה לאורך השנים להפצת קרן האור.

בפארק היבשתי הצמוד לצוקי דובר הלבנים מוצעים כמה מסלולי צעידה משולטים היטב. המסלול הארוך הוא זה המגיע עד המגדלור והוא מאפשר עצירה גם בשני היעדים המוצגים במסלולים הקצרים יותר. מסלול קצר יותר מוליך אל הבונקרים של Fan Bay ואילו המסלול הקצר מיועד לתצפיות על כל האזור.

ולסיום, עצה למבקרים בפארק והמעוניינים להכנס לבונקרים ב- Fan Bay Shelter: טרם כניסתכם לפארק בדקו במרכז המבקרים, בכניסה לפארק, מתי ניתן להצטרף לקבוצה המודרכת ואז קבלו החלטות על סדר הביקורים באתרי הפארק.

תרשים שמורת צוקי דובר הלבנים והכוונת המטיילים לסימון השבילים בשמורה
תרשים שמורת צוקי דובר הלבנים והכוונת המטיילים לסימון השבילים בשמורה
שלט הסבר והכוונה לצועדים בשמורת צוקי דובר הלבנים
שלט הסבר והכוונה לצועדים בשמורת צוקי דובר הלבנים
נמל דובר המודרני כשברקע חופי העיר דובר
נמל דובר המודרני כשברקע חופי העיר דובר
מעבורת יוצאת מפתח נמל דובר באנגליה לכיוון נמל קלה בצרפת
מעבורת יוצאת מפתח נמל דובר באנגליה לכיוון נמל קלה בצרפת
צוקי דובר הלבנים בשיא תפארתם
צוקי דובר הלבנים בשיא תפארתם
נמל דובר החדש, המצודה של דובר על ההר וביניהם צוקי דובר הלבנים
נמל דובר החדש, המצודה של דובר על ההר וביניהם צוקי דובר הלבנים
ד
ד"ר יהושע רוטין - למד גיאוגרפיה, גיאולוגיה וקלימטולוגיה במסגרת מדעי הטבע וסיים תואר ראשון ושני בגיאוגרפיה פיסית באוניברסיטה העברית בירושלים בה גם הוכשר להוראת הגיאוגרפיה. את התואר השלישי במדעי כדור הארץ סיים באוניברסיטה העירונית של אמסטרדם (בהולנד גר מעל 3 שנים לצורך מחקר השטח שביצע). בשנת 2000 למד הדרכת טיולים בחו"ל ומאז עוסק בתיירות הן כחוקר, הן כמרצה בתחום הגיאוגרפיה של התיירות והן כמדריך ויועץ טיולים לחו"ל.