ברלין - עיר וסמל לדורות

ברלין - עיר וסמל לדורות
אני חוזר מברלין וחושב... עד כמה יכולה עיר אחת להיות כל כך מרכזית ומשמעותית בהיסטוריה של כולנו וגם, עד כמה יכולה עיר אחת להפוך סמל לתקופות שונות שאינן כה רחוקות מזיכרוננו הקולקטיבי? ברלין שהפכה לעיר כבר בשנת 1307, אחרי איחוד שתי עיירות קטנות, גדלה לאיטה עם הזמן. במקביל, גדלו גם המערך השלטוני שבעיר ורמתו, וכך הפכה ברלין בשנת 1701 מנסיכות, למלכות בראשות פרידריך הראשון, שהיה גם למלכה של מדינת פרוסיה. בנו פרידריך השני יצא למלחמה להגדלת שטח שלטונו ולאחר כיבושה של שלזיה זכה לתואר "פרידריך הגדול". מרכזיותה של ברלין באה לידי ביטוי גם כאשר בשנת 1871 איחד ביסמרק ראש הממשלה הפרוסי את כל מדינות גרמניה ובכך הפך את הקיסר וילהלם הראשון שליט פרוסיה ל"קייזר" של גרמניה כולה.

העיר הפכה למרכז תרבות של גרמניה וגם יהודים רבים התערו בה. מלחמת העולם הראשונה, מלחמה בה הובסה גרמניה יחד עם בעלת בריתה האוסטרית, הסתיימה במהפך שלטוני למשטר רפובליקני דמוקרטי – כך הפכה ברלין מבירת ממלכה לבירת רפובליקת ויימאר. גם רפובליקה זו תמכה בעיר ברלין כמרכז לאומנויות ופעילות תרבותית אך תהפוכות השלטון ועליית הנאצים לשלטון, שינוי שבעקבותיו פתחה גרמניה במלחמת העולם השנייה וברלין, בירת הרייך השלישי, הפכה גם לבירת הרשע. עם נפילת הרייך השלישי חולקה העיר ורק בשנות ה-90 חזרה והתאחדה לבירת גרמניה.

ההיסטוריה של העיר ברלין הפכה אותה לסמל בהיבטים הבאים:
1. התרבות הפורחת של המחצית הראשונה של המאה ה-20, שהיצירה קאבארט המוצגת על במות העולם עד היום הזה, היא אולי הסמל האוטנטי ביותר שלה.
2. יהודי ברלין התערו בתרבות המקומית, בחיי המסחר, בכלכלה, בחינוך ובמערך השלטוני והפכו למעין חוד חנית לנושא ההשתלבות של יהודים בחברה המקומית ולאו דווקא כמתבוללים.
3. ברלין שימשה כבירת הרייך השלישי ובכך סימלה את מרכז הרשע הן בהיבט של מלחמת העולם השנייה העקובה מדם והן בהיבט של השמדת העם היהודי יחד עם מיעוטים נוספים באירופה.
4. לאחר נפילת הרייך השלישי חולקה גרמניה בין ארבע המעצמות והעיר ברלין הפכה לסמל החלוקה בכך שרבעים שונים נשלטו בידי מעצמות שונות.
5. הקמת המכשול הקרקעי (חומת ברלין) בין חלקה המזרחי הקומוניסטי ובין חלקה המערבי המבודד אי שם בתוך מזרח גרמניה, היה לסמל של מסך הברזל. נפילת החומה הייתה גם ראשית נפילתו של מסך הברזל כולו ומעבר חלק ממדינות מזרח אירופה מברית וורשה למסגרות האיחוד האירופאי ונאטו – מסגרות מדיניות וצבאיות המסמלות את המערב.
6. ברלין של היום היא סמל לפתיחות חברתית בכך שהיא קולטת זרים ומאקלמת אותם ואף הולכת ומתפתחת כמרכז עולמי לקהילה ההומו-לסבית.

למטייל בברלין, משמעות הביקור באתרים השונים או מעבר ממונומנט זה לאחר, היא גם לדלג בזמן מסמל זה לאחר. טיול כזה יכול להחשב כ"מסע כבד" בסביבה רבת התהפוכות אך גם כאתגר ללמידת העבר והבנת ההווה וגם כדרך לרכישת ההבנה כיצד להימנע מחזרה על סמלי העבר השליליים, בעתיד.

ברלין על יותר משלושת מיליוני תושביה היא עיר תוססת המהווה היום מוקד משיכה לתיירים רבים, המציפים אותה בכל עונות השנה. לטעון שנמחקו שרידי תקופת החלוקה של העיר, עת חלקה המערבי של העיר היה מובלעת בתוך מדינת מזרח גרמניה, תהיה טענת סרק. על אף ההשקעות האדירות של ממשלת גרמניה למחוק את "חרפת החלוקה" שנכפתה על העיר לאחר מלחמת העולם השנייה, מערך הרכבות התחתיות בחלק המערבי טרם פותח כנדרש וגם ניתן בקלות לזהות הבדלים באוכלוסייה, באדריכלות של מבני המגורים ועוד, הבדלים שילכו ויטשטשו עם הזמן.

שער ברנדנבורגהרייכסטאג (הפרלמנט) הגרמני בברליןאנדרטת הזיכרון לשואה במרכז ברלין
ד
ד"ר יהושע רוטין - למד גיאוגרפיה, גיאולוגיה וקלימטולוגיה במסגרת מדעי הטבע וסיים תואר ראשון ושני בגיאוגרפיה פיסית באוניברסיטה העברית בירושלים בה גם הוכשר להוראת הגיאוגרפיה. את התואר השלישי במדעי כדור הארץ סיים באוניברסיטה העירונית של אמסטרדם (בהולנד גר מעל 3 שנים לצורך מחקר השטח שביצע). בשנת 2000 למד הדרכת טיולים בחו"ל ומאז עוסק בתיירות הן כחוקר, הן כמרצה בתחום הגיאוגרפיה של התיירות והן כמדריך ויועץ טיולים לחו"ל.