טראנספאגרש - ציר / כביש שאין להחמיצו ברומניה

טראנספאגרש - ציר / כביש שאין להחמיצו ברומניה
ההיכרות עם רומניה עוסקת בנופים, בחיי הכפר, בבילויים ובהיכרות עם ההיסטוריה הייחודית של המדינה. חוויה אמתית, המשלבת נופי פרא וכביש אלפיני טוב המיצג עד כמה יכול משטר רודני לדכא מצד אחד את עמו ובו זמנית לסלול דרך שתשרת רק את השליט (במקרה זה צ'אוצ'סקו) וחבורתו הקרובה, באזור היפה ביותר במדינה על רכס הפאגארש הגבוה – טראנס פאגארש או במילים אחרות: כביש החוצה את רכס הפאגארש.

יש המאמינים שהכביש הוא תוצר נטו של שגעון הגדלות של צ'אוצ'סקו אך יש גם הסוברים שהכביש נסלל במטרה לאפשר מעבר מהיר דרך הקרפאטים, בגבול המסורתי שבין טרנסילבניה וולאכיה במקרה של פלישת הסובייטים למדינה וזאת לאור ניסיונם של מדינות אירופה המזרחית אחרי הפלישה לצ'כוסלובקיה. יש גם הרואים בסכר שיצר את אגם וידרארו התרסה נגד הסובייטים, כדי להראותם שגם הרומנים יכולים לבנות סכר כה גבוה.

במהלך קרוב לחמש שנים של עבודת חיילים, אסירים ונידונים לעבודת פרך, נסלל בשנות ה-70 של המאה הקודמת, הכביש החוצה את רכס הפאגארש בגובה של כ- 2000 מטרים מעל הים. לסלילת הכביש נדרשו כ-600 אלף טון חומר נפץ שיועדו לפיצוץ של כ-800 אלף טון סלע מוצק. ידוע כי 38 חיילים מתו מתאונות במהלך העבודה אין מידע על היקף הפגיעה באסירים.

הכביש ששמו ברומנית: Transfagarasan והמכונה גם כביש C7 מספק לנוסעים את אחת החוויות המיוחדות של רומניה. הכביש יכול להתחרות בכבישי הרים או כבישים אלפיניים אחרים הן בטיבו והן בקלות הנסיעה בו. אורכו מקורטאה דה אגרש צפונה עד הכביש הראשי בין הערים סיביו במערב ובראשוב במזרח (כביש מספר 1A או E68) 118 ק"מ והזמן הנדרש לטיול לאורכו יארך כשש עד שבע שעות עם ירידה לתצפיות נוף, צילום הנוף ופיתולי הכביש וכן צילום האגם הגדול (Vidraru) והסכר הדרומי לרכס בו מייצרים חשמל הידרו אלקטרי.

בעוד הכביש כולו מתפתל בעקביות במעלה הרכס את חלקו העליון חוצים במנהרה ובכך נחסך חלק מהצורך לעלות לראש הרכס.

בחלקיו הנמוכים חוצה הכביש יערות מחטניים ועצי אשוח בעוד שבחלקים הגבוהים ההרים חשופים ויש בהם רק צומח חד שנתי ונמוך בחודשי הקיץ. יש הטוענים שראו לאורך נתיב הנסיעה עזי הרים, איילים, ארנבי בר וכן דובים אך חיות בר אלה אינן נראות תמיד, במיוחד לא כאשר הטמפרטורות גבוהות בימים בהירים. לעומת זאת, בקיץ רועים עדרי כבשים גדולים באזור וכן ניתן לצפות בעופות דורסים המקננים בצוקי רכס הפאגארש כשהם מרחפים מעל אזור הכביש.

על הנוסעים בכביש להצטייד במיכל דלק מלא טרם יציאתם לחציית רכס הפאגארש בהיעדר תחנות דלק לאורך הכביש, במקביל, מומלץ להצטייד גם במעט מזון ושתייה וזאת כדי לא לעצור ליד עשרות הדוכנים ומעט המסעדות שבקצוות הדרך עצמה. בנוסף , לאורך הציר נוהגים להתמקם גם רוכלים המוכרים דבש מכוורות הממוקמות באזור ועוד.

למתכננים טיול ממונע ברומניה, בעת נסיעה הכוללת ביקור בהרי הקרפאטים שבמחוז טרנסילבניה מומלץ מאד לשלב בעת החזרה דרומה (לטסים דרך בוקרשט או דרך קריובה) נסיעה על ציר הטראנס פאגארש. בכל מקרה, חשוב לדעת: בחורף, החל מחודש אוקטובר ועד מאי, תלוי בהיקף השלגים באזור, הכביש סגור לתנועת כלי רכב.

קטעי כביש מקורים למניעת דרדרת, סחף וזרימת מי נגר על הכבישהאגם שנוצר עקב הקמת הסכר בדרום רכס הפאגרשסכר היוצר את אגם וידרארו בחלק הדרומי של ציר הפאגארש. הסכר כולל תחנה הידרו אלקטרית לייצור חשמל ועליו עובר הכביש עצמוהאנדרטה לגיבורים מחברת החשמל הרומנית שבנו את הסכר והתחנה ההידרואלקטרית
ד
ד"ר יהושע רוטין - למד גיאוגרפיה, גיאולוגיה וקלימטולוגיה במסגרת מדעי הטבע וסיים תואר ראשון ושני בגיאוגרפיה פיסית באוניברסיטה העברית בירושלים בה גם הוכשר להוראת הגיאוגרפיה. את התואר השלישי במדעי כדור הארץ סיים באוניברסיטה העירונית של אמסטרדם (בהולנד גר מעל 3 שנים לצורך מחקר השטח שביצע). בשנת 2000 למד הדרכת טיולים בחו"ל ומאז עוסק בתיירות הן כחוקר, הן כמרצה בתחום הגיאוגרפיה של התיירות והן כמדריך ויועץ טיולים לחו"ל.