זלאטיבור - פנינת טבע תיירותית בהרי סרביה

זלאטיבור - פנינת טבע תיירותית בהרי סרביה
למטייל בסרביה המחפש מפלט מהקיץ החם והלח, העיירה זלאטיבור - Zlatibor היא אתר טיול מומלץ לשהייה של כמה ימים. העיירה שוכנת בהרי זלאטיבור, שעל שמם קרויה גם העיירה היום, והם אזור הררי גבוה במערב מרכזה של סרביה בהמשכם של הרי טרה - Tara, המוכרים גם למטיילים בצפון מזרח מונטנגרו. השם זלאטיבור הוא צירוף של שתי מילים בסרבית: Zlato שמשמעותו זהב ו-Bor שמשמעותו אורן.

כל האזור מתוחם בין שני נהרות גדולים; Sušica בצפון ו- Uvac בדרום. ההר הגבוה ביותר באזור זלאטיבור הוא הר Tornik שגובהו 1496 מטרים. רוב הסלעים באזור הינם גירניים ובהתחשב בתנאי האקלים, התפתחו בהם מערות קארסטיות. עד היום התגלו 96 מערות שהגדולה שבהן בשם Stopića Cave אורכה 1691 מטרים ולה פתח כניסה ברוחב של 30 מטרים ו-18 מטרים גובה.

ההיסטוריה של העיירה זלאטיבור קצרה יחסית. במאה ה-19 המקום נקרא Kraljever Voda (בעברית: מי המלך), כשם כבוד למלך אלכסנדר אוברנוביץ' שהגיע לאזור בשנת 1893 והוא זה שיזם את בניית המזרקה הפועלת עד היום במרכזה. בתחילת המאה ה-20 היו בעיירה רק כמה בתי קיץ בודדים. קו האוטובוס הראשון לעיירה נפתח בשנת 1927. אחרי מלחמת העולם השנייה עם תום תקופת המלכות ביוגוסלביה, החליפו את שם העיירה ל- "מי הפרטיזנים". בשלושת העשורים האחרונים הוחלף שם המקום פעם נוספת.

זלאטיבור היא עיירה שרוב בתיה בנויים בין חורשות עצי אשוח ואורנים גבוהים. את פלג / נהר המים הקטן העובר במרכז העיירה חסמו חלקית ויצרו במרכזה אגם מלאכותי בו שטים ברבורים וברווזים בשלווה מדהימה אך גם תושבי המקום נוהגים לרחוץ בו בקיץ החם. בסמוך לאגם יישרו שטח והכינו שלושה מגרשי כדור רגל לטובת התושבים והאורחים. בערבים הופכת הטיילת הקטנה שליד האגם למרכז בילוי ורבים מבקרים בה ונהנים.

בזלאטיבור ניתן לבלות עם הילדים בשייט חווייתי בסירות עם דוושות אופניים באגם, לנהוג במכוניות זעירות בקרטינג, לשכור טרקטורון לטיול שטח מודרך או עצמאי וגם לטפס ברמות גובה שונות בפארק חבלים בשם: Avantura Park שהותקן על עצים גבוהים במרכז העיירה.

לתייר השוהה בזלאטיבור נפתחות גם אפשרויות שונות של יציאה לטיולים ובילויים בסביבת ההרים היפים באזור.

בעיירה Tornik המרוחקת קצת יותר מ- 10 ק"מ מזלאטיבור ואשר נמדדים בה בממוצע מאה ימים בשנה של ירידת שלגים הוקמו מתקני סקי לתקופת החורף. בקיץ לעומת זאת מוצעת כאן גלישה יבשה במגלשות הרים.

אחת ההנאות הגדולות האפשרית באזור היא נסיעה ברכבת מיוחדת הנעה על מסילה צרה מהרגיל בין ההרים הגבוהים של שמורת זלאטיבור ובתוכה - בתוך יותר מעשרים מנהרות. הרכבת נעה על מסילה עתיקה שמטרתה הייתה לחבר את חלקיה השונים של יוגוסלביה אך עם התפרקותה ועם השינוי שחל ברוחב המסילות באירופה המסילה הפכה לאתר טיול מיוחד בנופי ההרים הגבוהים של שמורת זלאטיבור. הנסיעה ברכבת מבוצעת בקרונות ישנים ותוך חצייה של עמקים והרים במסלול מעגלי הכולל נסיעה רציפה בכיוון אחד - הפסקה בה מחליף הקטר את מיקומו ולאחר מכן נסיעה באותו המסלול חזרה אך הפעם עם חמש עצירות לצורך תצפיות וצילומים של הנוף.

למטיילים האוהבים מים זורמים ואגמים, ניתנת אפשרות לטייל במספר רב של אתרים לאורך נהרות ואף לשוט עליהם. נהר אובץ - Uvac - בדרום הרי זלאטיבור נחסם על יד סכר וכך נוצר בו אגם יפה וארוך שבכמה קטעים ממנו הוא נראה כקניון טבעי. באגם זה ניתן לשוט לא רק כדי לצפות בנוף היפה אלא גם כדי להגיע לשתי מערות קארסטיות סמוכות כאשר האחת בשם Ledena נחשפה על ידי הנהר בעת שהתחתר בעמק. אגב, כניסה למערה דורשת תיאום והבאת אמצעי תאורה.

לחובבי הדייג, האגם על נהר אובץ יכול לשמש כיעד מעולה אלא שיש לזכור שדייג בסרביה כמו בכל מדינות אירופה האחרות הוא פעילות הדורשת רישוי והסדרה. בנוסף, הצוקים סביב האגם מהווים אזור קינון לנשרים ולכן מומלץ, לכל מי ששט באגם, להרים מבטו לשמים הן כדי לעקוב אחר הנשרים העפים בגבהים שונים והן כדי לסרוק את המצוקים, עליהם ניתן לראות בקיץ את גוזלי הנשרים המתאמנים לקראת עצמאותם. משקלם של הנשרים באזור הא 6 עד 11 ק"ג ומוטת הכנפיים שלהם קרובה לשלושה מטרים. תוחלת החיים של הנשרים היא כ-40 שנה וכל שנה מביאים לאזור כ- 50 טון אוכל להבטיח את שימורם וגידולם. בשנת 1999 בעת התקפת כוחות נאטו על סרביה, התרסק אחד המטוסים שלהם לתוך האגם וגרם להפחדה של הנשרים אך הזמן עשה את שלו והיום כ-300 פרטים מהמין האופייני למצוקים חיים ופעילים באזור.

כוורות דבורים הפזורות בהרי זלאטיבור מורמות כולן מהקרקע למניעת כיסויין בשלג בחורף
כוורות דבורים הפזורות בהרי זלאטיבור מורמות כולן מהקרקע למניעת כיסויין בשלג בחורף
נוף הרי זלאטיבור בשעות בוקר
נוף הרי זלאטיבור בשעות בוקר
מצוקים המתנשאים מעל האגם המלכותי של נהר אובץ
מצוקים המתנשאים מעל האגם המלכותי של נהר אובץ
פתח מנהרה ומעל המשך המסילה בגובה ההרים בהן נעה הרכבת ממוקרה גורה
פתח מנהרה ומעל המשך המסילה בגובה ההרים בהן נעה הרכבת ממוקרה גורה
הרכבת הנעה על המסילה הצרה בהרים הגבוהים של רכס זלאטיבור
הרכבת הנעה על המסילה הצרה בהרים הגבוהים של רכס זלאטיבור
תנור לחימום בחורף הקר בתוך קרון עתיק של הרכבת ממוקרה גורה
תנור לחימום בחורף הקר בתוך קרון עתיק של הרכבת ממוקרה גורה
ד
ד"ר יהושע רוטין - למד גיאוגרפיה, גיאולוגיה וקלימטולוגיה במסגרת מדעי הטבע וסיים תואר ראשון ושני בגיאוגרפיה פיסית באוניברסיטה העברית בירושלים בה גם הוכשר להוראת הגיאוגרפיה. את התואר השלישי במדעי כדור הארץ סיים באוניברסיטה העירונית של אמסטרדם (בהולנד גר מעל 3 שנים לצורך מחקר השטח שביצע). בשנת 2000 למד הדרכת טיולים בחו"ל ומאז עוסק בתיירות הן כחוקר, הן כמרצה בתחום הגיאוגרפיה של התיירות והן כמדריך ויועץ טיולים לחו"ל.